De beste versie van jezelf

Een tijd geleden volgde ik een lezing van Mohammed Boulahrir.  Een heel inspirerende man die in zijn lezingen tips geeft om “de beste versie van jezelf” te worden.  Op het gebied van gezondheid, maar ook in je baan, je gezin, op spiritueel gebied.  Nu, in deze bizarre Corona tijd, is dat voor veel mensen mogelijk moeilijker dan ooit.  We zijn onrustig, ongerust over onze gezondheid of die van onze geliefden, bang misschien om onze baan te verliezen, in financiële problemen te komen …  Als je dat ervaart, ervaar je dagelijks stress.  En die stress verhindert ons om bij de kern te komen van wat ons leven zinvol maakt.  Namelijk dat waar je gelukkig van wordt.  Veel mensen ervaren juist nu dat hun baan, die eerder de zin van hun bestaan leek te zijn, helemaal niet zo betekenisvol is of belangrijk voor hun geluksgevoel is.  Of dat een aantal relaties die ze hebben eerder een goed geoliede machine zijn of een gewoonte dan een betekenisvolle verbintenis met een ander.  Over stress heb ik al vaker geschreven: stress ondermijnt je immuunsysteem.  En dat immuunsysteem hebben we nu juist hard nodig! 

Ook over ontstressen heb ik al eerder geschreven.  Bewezen methodes zijn óf in beweging komen, waardoor de stresshormonen “verbruikt” worden, óf juist verstillen door yoga, meditatie, mindfulness, in de natuur zijn.  Door erachter te komen waar je energie uit haalt, waar je goed in bent, wat je voldoening geeft, kun je stress verminderen.  Daardoor kun je je immuunsysteem versterken.  Naast gezonde voeding en een gezonde leefstijl natuurlijk.  Wanneer je de hele dag op Facebook of Twitter alle nieuws rondom Corona volgt kom je er misschien laat in de middag achter dat de zon achter de wolken is verdwenen.  Ook één keer per dag het nieuws volgen kan voldoende zijn.  Dan kun je de rest van de dag contact zoeken met mensen die er voor jou toe doen. Kom in beweging, voel de zon op je huid, de wind door je haar.  Ga een eind wandelen in de natuur en zie hoe die gewoon doorgaat met haar ontwikkeling. 

huilend kind
Wat een verdriet

Als kind hebben we allemaal in onze jeugd “trauma’s” opgelopen.  Mogelijk hoorde je vaker dat je je niet aan moest stellen omdat je al een grote meid of jongen was.  Misschien was je bang dat je in de steek gelaten werd omdat er niet gereageerd werd op je gehuil.  Of je werd wakker en in plaats van papa of mama zat er een oppas in huis zonder dat je dat wist.  Het hoeft geen grote gebeurtenis te zijn geweest die toch in je lichaam is opgeslagen.  We hebben als kind meestal geleerd dat we bepaald emoties niet mochten laten zien.  Ergens in ons lijf ligt dat opgesloten.  Dat noemen we ook wel “celherinnering”. In tijden van stress word je als het ware terug geworpen en reageer je misschien emotioneler of anders dan je zou willen. 

Op mijn YouTube kanaal heb ik een filmpje staan waarmee je oude “trauma’s” kunt helen.  Een heel simpele, maar heel doeltreffende techniek waarmee je weer een stukje stress kunt helen.  Neem gerust contact met me op als je de link hiernaar wilt hebben. 

Mohammed Boulahrir, www.poweracademy.nl

De praktijk is ONLINE OPEN

Beste mensen,
Vanaf 6 april is mijn praktijk ONLINE OPEN!

Vanaf die datum kun je bij mij terecht voor afspraken ONLINE. Heb je dat nog nooit gedaan? Misschien komt het je zweverig voor? Ik heb er al aardig wat ervaring mee. Ik kan je verzekeren: het werkt, gewoon, thuis, vanuit je veilige omgeving. Meerdere mensen hebben dit zo al ervaren.
We kunnen allergieën behandelen zoals hooikoorts en ik kan je leren hoe je je immuunsysteem op simpele wijze versterkt. Het werkt voor pijn en misschien in deze spannende tijden voor jou nog belangrijker: we kunnen emoties, angst en spanningen aanpakken.

Komend weekeinde ga ik me er nog meer in verdiepen!
Wil je meer weten? Een afspraak maken? Neem contact op via de knop op deze pagina, telefonisch of via kinetil@gmail.com.

Je immuunsysteem versterken

Nu de praktijk gesloten is om verspreiding van het Coronavirus (Covid-19) verder te beperken, wil ik meer online doen. Ik ben bezig met een YouTube kanaal voor extra ondersteuning. Ook via mijn website of FaceBook kun je updates van mij verwachten.

Het coronavirus geeft griepachtige verschijnselen en leidt bij sommige mensen tot ernstige longontsteking. Hoe beter je immuunsysteem is, hoe beter je álle virussen en bacteriën kunt weerstaan. Daarvoor is gezonde voeding en voldoende nachtrust bijvoorbeeld al essentieel. Ook stressreductie is één van de manieren om je gezondheid te ondersteunen. De “lock down” is wat dat betreft voor veel mensen een mooie bijdrage aan stress reductie …

Ik zou iedereen adviseren om een goede multivitamine te nemen om je gezondheid te ondersteunen. Goede merken vind ik bijvoorbeeld Vitals, Now of Vitortho en Vitakruid. Deze zijn duurder dan die van het Kruidvat, maar bevatten biologisch beter opneembare stoffen en minder vulstoffen. Heb je nog vitamines van het Kruidvat staan? Iets nemen is sowieso beter dan niets 🙂

Op allerlei social media lees je dat je met extra vitamine C je immuunsysteem een boost kunt geven. Als je vitamine C koopt, kies dan liefst Ester C in plaats van Ascorbinezuur. Dit weer omdat dat beter opgenomen wordt. Meer vitamine C dan je lichaam kan verwerken wordt uitgeplast. Daarom heeft het weinig nut om grote hoeveelheden te slikken. 1000 mg extra lijkt al een mooie bijdrage te leveren aan je immuunsysteem. Als je maag- darmklachten krijgt neem je teveel vitamine C of ben je gevoelig voor de vulstoffen … Belangrijk is ook vitamine D3: bijna iedereen in Nederland heeft een laag vitamine D gehalte in het bloed. Je mag tot 75 mcg Vitamine D3 per dag nemen. Het is een vetoplosbare vitamine; daarom neem je die het beste bij het avondeten waar meestal meer vet in zit. Ook zink 15-30 mg “kalmeert” het immuunsysteem.

Wil je meer weten over deze of andere vitamines en hun werking? Kijk dan liever niet op FaceBook, maar google bijvoorbeeld op “monografie” & Vitamine C. Dan krijg je meer wetenschappelijke en betrouwbaardere informatie.
Gebruik je gezonde verstand, informeer jezelf, wees argwanend vooral bij berichten op social media over voeding of middelen die Corona kunnen voorkomen of genezen. Het gros van wordt beweerd klopt niet. Alleen van intraveneus toedienen van Vitamine C is momenteel min of meer bewezen dat het ernstige longontstekingen na Corona helpt genezen. https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04264533

Heb je een vraag die voor meer mensen interessant is? Laat het me weten! Dan kan ik die hier mogelijk beantwoorden.

Een zorgverzekeraar kiezen 2020

Allereerst: weet je dat je tot 31 januari 2020 de tijd hebt om te beslissen bij welke zorgverzekeraar je gaat? Je moet dan wel je huidige verzekering vóór 31 december opzeggen. Tot en met 31 januari kun je dan overstappen of alsnog bij de huidige verzekeraar blijven. Ik raad je dit trouwens niet aan … uitstellen van de beslissing levert vaak nog meer keuzestress op.

Zoals je in het bericht over de zorgverzekeraars kunt zien hierboven, zijn er een maar een paar grote maatschappijen. Die hebben dan allerlei “submerken” om tegemoet te komen aan de verschillende eisen. Bijvoorbeeld jongeren, of “hoger opgeleiden” 😉

De ene verzekeraar vergoedt vrijwel alle natuurgeneeskundige consulten. Daar betaal je dan meestal ook voor! Een andere vergoedt maar een aantal therapieën of stelt aanvullende eisen. Bijvoorbeeld een BIG-registratie – dan ben je ook arts of verpleegkundige. Of ze erkennen alleen bepaalde beroepsverenigingen.
Jammer genoeg is het niet zo dat wanneer je een duurder pakket kiest dat je dan alles vergoed krijgt. En in het verleden heb ik meegemaakt dat een klant die overgestapt was naar een collectieve verzekering met 10% premiekorting, plotseling de consulten niet meer vergoed kreeg. In de kleine lettertjes stond dit wel, maar wie leest alle kleine lettertjes? Die 10% premiekorting kostte haar dus veel geld.

Check dus altijd zelf de polisvoorwaarden van jouw verzekering. Ga er niet vanuit dat het wel hetzelfde zal zijn als vorig jaar. Dan sta je in 2020 wellicht voor onaangename verrassingen!

De grootste verzekeraar is Achmea. Avero Achmea fuseert in 2020 met Zilveren Kruis. Zij vergoeden de consulten. Let op: Interpolis valt ook onder Achmea maar vergoedt de behandelingen niet.
VGZ is de tweede grote overkoepelende zorgverzekeraar die volgend jaar de behandelingen ook vergoedt. Dat is goed nieuws voor veel mensen, want de vergoedingen bij VGZ zijn meestal goed.
N.B.: Bewuzt (een merk van VGZ) schrapt volgend jaar álle alternatieve vergoedingen.
Menzis is ook een grote verzekeraar en heeft ook een behoorlijke vergoeding.
Dan is er nog CZ met OHRA die ook komend jaar de behandelingen vergoeden.
In onderstaand overzicht zie je de kosten van de basisverzekering. Zoals je ziet zitten daar al aanzienlijke verschillen in.

Daarnaast heb je een aanvullende verzekering nodig voor extra dingen zoals fysiotherapeut, natuurgeneeskundige behandelingen of bijvoorbeeld acupunctuur. Die variëren nogal in prijs, van ca. € 10 tot wel € 40 per maand. Bij sommige verzekeringen kun je kiezen voor alleen alternatieve geneeswijzen. Bij andere krijg je een soort totaalpakket, met ook brillenvergoeding, therapeutische zolen, fysiotherapie, etc. Bedenk goed of je dat nodig hebt. De vergoeding voor een bril is bijvoorbeeld één keer in de twee jaar € 150. Als je de premie voor de aanvullende verzekering NIET betaalt, spaar je in twee jaar waarschijnlijk genoeg om die € 150 zélf te kunnen betalen.

Stel je heb last van hooikoorts en je wilt in het voorjaar een keer of drie, vier komen om klachten voor te blijven. Een aanvullend pakket vergoedt 25 à 45 euro per keer. Gemiddeld kost een consult 50 euro. Dan betaal je 15 tot 5 euro per keer zelf. Dat is dus 100 á 180 euro vergoed en 20 tot 60 euro niet. De premie is maandelijks 30 euro extra, of te wel 360 euro per jaar méér dan alleen een basis pakket. Zou je niet aanvullend verzekerd zijn, houd je dus 360 euro over! Daarmee kun je makkelijk 4 x een behandeling van 50 euro betalen en je houdt nog geld over 😉

Heb je chronische klachten en ga je vaker naar een fysio of acupuncturist? Dan kan het voordeliger zijn om een aanvullende verzekering af te sluiten. Om te kijken wat voor jou het beste is, kun je proberen in te schatten van welke therapie je gebruik wilt maken. Dan komt de rekensom: hoe vaak heb je dat nodig, wat zijn de kosten van de behandeling, de kosten van de zorgverzekering en hoeveel krijg je uiteindelijk terug?

Nieuwe beroepsvereniging – meer zorgverzekeraars!

Goed nieuws: ik ben geaccepteerd bij beroepsvereniging CAT – Collectief Alternatief Therapeuten – als level 5 therapeut. Dat is het hoogst haalbare niveau.

Dit betekent concreet dat de behandelingen volgend jaar door meer zorgverzekeraars vergoed kunnen worden. Let wel, kúnnen worden. De komende maand zal duidelijk worden welke verzekeraars hun pakketten nog aanpassen en wát er precies vergoed gaat worden. Vorig jaar wijzigde CZ nog in december haar voorwaarden … Je dient in ieder geval een aanvullende verzekering af te sluiten. Zoals het er nu naar uitziet wordt kinesiologie en natuurgeneeskunde gewoon vergoed.

Hier zie je welke verzekeraars de behandelingen waarschijnlijk vergoeden: Zilveren Kruis, Avéro Achmea, FBTO, OZF, De Friesland Zorgverzekeraar, Coöperatie VGZ, IZ, IZA, Zekur, UMC, United Consumers, Univé, Aevitea, CZ, OHRA, CZdirect, Nationale Nederlanden Zorg, Menzis, PMA, Anderzorg, de drie Zorgkantoren Groningen Twente en Arnhem, Menzis Zorgaanbod (MEZ), Caresq, Besure, National Academic, Promovendum, Iptiq, ONVZ.

Dus óók VGZ en de verzekeringen die daaronder vallen, behalve Bewuzt – daar worden álle alternatieve geneeswijzen niet meer vergoed.
Zie onderstaand overzicht van de grote zorgverzekeraars.

Vegan of vegetarisch? Hoe gezond is dat eigenlijk?

Van oorsprong zijn wij mensen omnivoren – alleseters. Ons maag- darmstelsel is geschikt voor zowel plantaardig als dierlijk voedsel. De laatste tijd zie ik in de praktijk meer en meer mensen die minder vlees en/of vis willen eten (flexitariërs). Of die erover denken om vlees of vis helemaal te schrappen uit hun dieet (vegetariërs). En mogelijk zelfs alle dierlijke producten (boter, honing, zuivel, gelatine) te mijden (veganisten). 

De vraag die dan gesteld wordt is : Hoe gezond is dat? Kunnen wij daardoor vitaminetekorten krijgen? Of de kinderen een groeiachterstand oplopen?

Afwisseling voor de flexitariër

Als je als flexitariër van een paar keer per week aardappelen, groente, vlees of vis gaat naar aardappelen, groente, vleesvervanger zul je niet snel tekorten krijgen. Aan vleesvervangers worden meestal vitamines zoals B12, A, D en mineralen als ijzer, zink toegevoegd. Kortom, een flexitariër zal niet snel iets tekort komen.

B12 is een belangrijke vitamine voor je energiehuishouding en metabolisme.

Vegetariërs eten naar verhouding meer groente en fruit. Dat is bewezen beter voor de gezondheid, ook voor je darmen. Minder dierlijke vetten zorgt waarschijnlijk ook voor een betere Omega 3 – Omega 6 balans. Dat vermindert de kans op hart- en vaatziekten en een verhoogd cholesterolgehalte. Om aan de eiwitbehoefte te voldoen dien je méér te eten om dezelfde hoeveelheid eiwitten binnen te krijgen. Eieren zijn een uitstekende eiwitbron. Daarnaast eet je waarschijnlijk ook meer peulvruchten, noten en granen. Dat levert naast eiwitten relatief veel koolhydraten, vezels, gezonde vetten en verschillende vitaminen en mineralen. Wanneer je bij iedere maaltijd fruit of groente neemt, krijg je voldoende vitamine C binnen. Dat is belangrijk omdat daarmee ook ijzer beter opgenomen wordt. Vitamine B12 zit uitsluitend in dierlijke producten en is heel belangrijk voor onze gezondheid en energieniveau.

Een vegetariër zou ik in ieder geval een goede vitamine B12 aanraden. Dat is een vorm die biologisch goed opneembaar is: methylcobalamine of adenosylcobalamine. Heel gunstig is ook een combinatie van die twee. B12 dien je als zuigtablet te nemen om het optimaal op te kunnen nemen.

Eet je ook geen zuivel, eieren en boter en andere dierlijke producten zoals honing, ben je veganist. Veganisten krijgen vaak te weinig calcium, vitamine D3 en een te laag gehalte aan vitamine B12 binnen. Het kan lastig zijn om voldoende gezonde vetten te eten. In dat geval adviseer ik om een goede multivitamine te nemen, geschikt voor veganisten. Let erop dat er bovengenoemde vormen van B12 inzitten en voldoende vitamine D3. Je kunt dan ook denken aan een algenolie capsule voor de Omega 3 behoefte.

Een veganistische maaltijd

Wil je advies of meer weten over gezonde voeding in jouw persoonlijke situatie of voor jouw kinderen? Neem gerust contact met mij op!

We zijn weer begonnen!

Na een heerlijke vakantie in Nederland ben ik deze week weer begonnen. Wij hebben 3 weken gefietst. Ja, ook toen het zo heet was. Het is voor veel mensen onvoorstelbaar, maar voor mij werkt het fantastisch ontspannend. ‘s Ochtends pak je je tentje in, je ontbijt en je begint te fietsen. Behalve over het doel dat je die dag wilt halen hoef je nergens over na te denken. Je komt vanzelf op de meest bijzondere plaatsen en bent de hele dag buiten in de natuur. ‘s Avonds zet je je tentje weer ergens anders op. Je ontmoet de meest uiteenlopende en interessante mensen; aardig, gastvrij, belangstellend en behulpzaam.

En dan nu weer aan het werk. Ofschoon het woord “werken” voor mij niet helemaal de lading dekt van dat wat er allemaal gebeurt in de praktijk. Dat gaat over interactie, het zelfgenezend vermogen activeren, coaching, leefstijl -adviezen, praten over gezonde voeding, etc. En er wordt hier veel gelachen!

De resultaten zijn bijzonder. Of het nu gaat om buikklachten, eczeem, angsten, hoofdpijn, vermoeidheid, burn out, depressie – praktisch iedereen ervaart een grote mate van verlichting van de klachten. Het belangrijkste: je leert hoe je zelf je klachten onder controle kunt krijgen en houden. Zoals een klant het verwoordde: “Eindelijk heb ik het gevoel dat ik weer de baas over mijn lijf en leven ben.”

Bakje doen in het meest Oostelijke puntje van Nederland, Nieuw Statenzijl.

Feestelijke Opening

Op 23 juni tussen 10 en 16 uur ben je van harte welkom om de nieuwe praktijkruimte te komen bewonderen. Er is een raad & win-actie met leuke prijsjes en voor de kinderen een grabbelton.

Kom gerust langs als je meer wilt weten over Kinesiologie en de mogelijkheden.

Een winterdipje

Blue Monday

In deze periode van het jaar hebben veel mensen last van een winterdip. Afgelopen maandag was daar veel aandacht voor in de media met “Blue Monday”.

Wat kun je zelf doen? Tijdens een behandeling zijn we veel bezig met ademhalen. Heel bewust van voeten naar kruin inademen, uitblazen naar je handen en de snelle ademhaling “hijgen als een hondje”. Dat doet iets met ons lijf; er komt meer zuurstof in je bloed. Ook onze hersenen profiteren hiervan: er ontstaat er namelijk endorfine.

Wat is endorfine?

Endorfine is een zogenaamde neurotransmitter: een boodschapper die informatie overbrengt tussen onze hersencellen. Dit “feel good” stofje is niet alleen een antistresshormoon en natuurlijk antidepressivum. Het gaat veroudering tegen en is bij psychische klachten van belang. Je hebt het bij wijze van spreke altijd bij de hand want ons lichaam maakt het zelf aan!

Wanneer maakt ons lichaam endorfine aan?

Endorfine wordt aangemaakt bij inspanning, bijvoorbeeld tijdens het sporten. Dat is de reden dat je je na het sporten zo lekker voelt. Hardlopers kennen de zogenaamde “runners high”. Het begin is stroef, je voelt overal pijntjes, maar dan: het kost je totaal geen moeite meer, je kunt er echt van genieten. Een heerlijk gevoel! Ook naar prettige muziek luisteren, verliefdheid, mediteren, rode pepers (!) of chocolade eten kan ervoor zorgen dat er endorfines worden aangemaakt.

Pas geleden volgde ik een lezing van Henk Fransen die duidelijk maakte dat iedere gedachte of emotie een lichamelijke reactie oplevert en andersom. Door simpelweg te glimlachen, ook al voelt het geforceerd, gebeurt er iets in je lichaam. Dat is wat ik nu tegen mezelf zeg tijdens de yoga: Met een glimlach gaat het beter!

Wat kun je zelf doen?

Je kunt natuurlijk een flink stuk chocolade wegwerken of op rode pepers kauwen, maar er zijn ook andere manieren om endorfines op te wekken.

  • Ga rustig ergens zitten of liggen en leg je handen op je buik. Adem in naar je handen en maak je buik bol. Adem uit en laat je buik los. Blijf met je aandacht bij je ademhaling door bijvoorbeeld te tellen: 4 tellen in en 4 tellen uit. 5 á 10 minuten zijn voldoende om endorfines in je lichaam aan te maken.
  • Voel je ergens spanning of stress, adem daar naartoe en laat het los, met een glimlach. Makkelijker gezegd dan gedaan? Klopt, maar de moeite waard om te doen!
  • Kom in beweging. Juist als je je niet lekker voelt is de neiging eerder om op de bank te gaan hangen met een zak chips dan om in beweging te komen. Zet een leuk muziekje op en dans! Rol je yoga matje uit en zoek een YouTube kanaal met yoga oefeningen. Ga lekker naar buiten, fietsen, joggen, wandelen (en dan niet om snel nog even een boodschap te doen). Voel de wind in je haar, de zon op je gezicht, je voeten, je hartslag. Andere endorfine opwekkers zijn fitness, skiën, zumba of salsa en zwemmen.
  • Laat je masseren of masseer zelf je hoofd, armen, handen, voeten. Op YouTube kun je talloze voorbeelden vinden van doe-het-zelf massages.