De praktijk gaat verhuizen!

Binnenkort is het zover: de praktijk gaat verhuizen naar de nieuwe locatie. Daar zijn we nu nog hard aan het werk om er een mooie ruimte van te maken. De praktijkruimte is voortaan op de begane grond en zal daarmee een stuk toegankelijker worden. Binnenkort meer! Wil je op de hoogte blijven van alle activiteiten, ook rond het 10-jarig bestaan? Check dan de Facebook pagina www.facebook.nl/kinetil.

Achter deze deur zijn jullie vanaf 4 juni van harte welkom!

Een winterdipje

Blue Monday

In deze periode van het jaar hebben veel mensen last van een winterdip. Afgelopen maandag was daar veel aandacht voor in de media met “Blue Monday”.

Wat kun je zelf doen? Tijdens een behandeling zijn we veel bezig met ademhalen. Heel bewust van voeten naar kruin inademen, uitblazen naar je handen en de snelle ademhaling “hijgen als een hondje”. Dat doet iets met ons lijf; er komt meer zuurstof in je bloed. Ook onze hersenen profiteren hiervan: er ontstaat er namelijk endorfine.

Wat is endorfine?

Endorfine is een zogenaamde neurotransmitter: een boodschapper die informatie overbrengt tussen onze hersencellen. Dit “feel good” stofje is niet alleen een antistresshormoon en natuurlijk antidepressivum. Het gaat veroudering tegen en is bij psychische klachten van belang. Je hebt het bij wijze van spreke altijd bij de hand want ons lichaam maakt het zelf aan!

Wanneer maakt ons lichaam endorfine aan?

Endorfine wordt aangemaakt bij inspanning, bijvoorbeeld tijdens het sporten. Dat is de reden dat je je na het sporten zo lekker voelt. Hardlopers kennen de zogenaamde “runners high”. Het begin is stroef, je voelt overal pijntjes, maar dan: het kost je totaal geen moeite meer, je kunt er echt van genieten. Een heerlijk gevoel! Ook naar prettige muziek luisteren, verliefdheid, mediteren, rode pepers (!) of chocolade eten kan ervoor zorgen dat er endorfines worden aangemaakt.

Pas geleden volgde ik een lezing van Henk Fransen die duidelijk maakte dat iedere gedachte of emotie een lichamelijke reactie oplevert en andersom. Door simpelweg te glimlachen, ook al voelt het geforceerd, gebeurt er iets in je lichaam. Dat is wat ik nu tegen mezelf zeg tijdens de yoga: Met een glimlach gaat het beter!

Wat kun je zelf doen?

Je kunt natuurlijk een flink stuk chocolade wegwerken of op rode pepers kauwen, maar er zijn ook andere manieren om endorfines op te wekken.

  • Ga rustig ergens zitten of liggen en leg je handen op je buik. Adem in naar je handen en maak je buik bol. Adem uit en laat je buik los. Blijf met je aandacht bij je ademhaling door bijvoorbeeld te tellen: 4 tellen in en 4 tellen uit. 5 á 10 minuten zijn voldoende om endorfines in je lichaam aan te maken.
  • Voel je ergens spanning of stress, adem daar naartoe en laat het los, met een glimlach. Makkelijker gezegd dan gedaan? Klopt, maar de moeite waard om te doen!
  • Kom in beweging. Juist als je je niet lekker voelt is de neiging eerder om op de bank te gaan hangen met een zak chips dan om in beweging te komen. Zet een leuk muziekje op en dans! Rol je yoga matje uit en zoek een YouTube kanaal met yoga oefeningen. Ga lekker naar buiten, fietsen, joggen, wandelen (en dan niet om snel nog even een boodschap te doen). Voel de wind in je haar, de zon op je gezicht, je voeten, je hartslag. Andere endorfine opwekkers zijn fitness, skiën, zumba of salsa en zwemmen.
  • Laat je masseren of masseer zelf je hoofd, armen, handen, voeten. Op YouTube kun je talloze voorbeelden vinden van doe-het-zelf massages.

Alle goeds voor 2019


Terugkijkend op 2018 voel ik vooral een grote dankbaarheid voor al die mooie, ontroerende en motiverende gesprekken met zoveel bijzondere klanten. Dankzij JULLIE heb ik weer een leerzaam, vrolijk en gezellig jaar achter de rug. De meeste mensen zijn blij met de resultaten van de behandelingen. Bij sommige mensen kost het wat meer tijd en moeite, maar algemeen is men tevreden. Hoe bijzonder is dat voor mij?! Het geeft me de energie om nieuwe wegen in te slaan en opleidingen te doen. En ook om aan alle, steeds veranderende eisen van beroepsvereniging en zorgverzekeraars te voldoen. Voor 2019 staat er al weer van alles op het programma, leuk en spannend!

Ik wens jullie mooie dromen in een sprankelend, vrolijk en gezond 2019.

Zorgverzekeraars

De zorgverzekeraars hebben afgelopen jaren de eisen aan therapeuten behoorlijk aangescherpt. Zo moet elke therapeut nu medische en/of psychosociale basiskennis tenminste op HBO-niveau hebben. Het doel hiervan is professionalisering en kunnen communiceren met huisartsen en andere medisch deskundigen. Ik heb dit in 2015 gehaald.

Je hebt ongetwijfeld iets meegekregen van de onrust die is ontstaan door het besluit van CZ om een aantal therapieën niet meer te vergoeden. Natuurgeneeskunde en kinesiologie blijven gewoon vergoed door CZ.

Welke zorgverzekeraar past bij jou?

De BATC zorgverlener wordt niet vergoed door de VGZ-groep (incl. iptiQ), DSW, Pro-Life en ‘Zorg en Zekerheid’.
Interpolis vergoedt onder alternatieve geneeswijzen alleen acupunctuur, chiropractie, manuele therapie, orthopedische geneeskunde en osteopathie. Vraag bij twijfel even na of de BATC vergoed wordt.

Welke zorgverzekering past bij jou en dekt jouw behoeftes? Dat is helaas niet zo makkelijk om uit te zoeken. Bij Radar is in de uitzending van 3 december gesteld dat een collectieve verzekering lang niet altijd beter of goedkoper is dan een individuele verzekering! Soms worden in een collectieve verzekering bepaalde dingen geschrapt om een gunstigere premie te krijgen. Dan spaar je op jaarbasis mogelijk wat geld uit maar krijgt misschien een behandeling die je eerst wel vergoed kreeg niet meer terug. Zie dat maar eens terug te vinden in de kleine lettertjes. Je kunt bijvoorbeeld geld besparen door anti-conceptie zelf te betalen i.p.v. mee te verzekeren.

Overstappen

Kiezen is misschien lastig, maar overstappen is helemaal niet moeilijk. Via een vergelijkingssite kun je je wensen aangeven. Dan krijg je een overzicht van de verzekeringen die het beste bij jouw wensen aansluiten.
Vergelijkingssites zijn bijvoorbeeld
Zorgkiezer
Independer

Heb je besloten om over te stappen, dan regelt de nieuwe zorgverzekeraar alles rond de opzegging bij je huidige verzekeraar.

Ben je er nog niet uit en heb je meer bedenktijd nodig? Dan kan je zelf je huidige verzekering stopzetten. Tot eind januari 2019 kun je nog kiezen waar je je wilt verzekeren. Persoonlijk zou ik je niet aanraden om zo lang te wachten. Je zult de knoop op enig moment toch moeten doorhakken.

Parkeren niet meer gratis

Parkeren is per 3 december 2018 niet meer gratis.

Voor € 1 per uur parkeer je in de straat zelf en aan het Stuivesantplein. Je betaalt het handigst met een parkeer app.

In de zijstraat, de Van Hessen-Kasselstraat en verder is parkeren gratis.

Stress en ons brein

Chronische stress

Chronische stress is slecht voor ons brein. Het tast het geheugen aan en maakt ons labieler en emotioneler. Daarnaast is het de reden dat we niet meer goed kunnen plannen en beslissen. Bovendien vergroot chronische stress de kans op een burn out of zelfs depressie. Het lijkt er bovendien op dat het de kans op dementie vergroot. En stress bij jonge kinderen lijkt op latere leeftijd ook voor allerlei gezondheidsproblemen te zorgen.

Is er ook gezonde stress?

Stress is niet per definitie ongezond. Een normale stressreactie is juist goed voor ons. Er worden hormonen aangemaakt die ons alerter maken. Daardoor lijken we in vergelijkbare situaties beter te reageren. Bij een gezonde, acute stresssituatie, zorgt het brein er zelf voor dat de piek aan stresshormonen ook weer naar beneden gaat.

Maar als er continu prikkels komen kan het brein die stresshormonen niet meer tot rust brengen. Dan is er sprake van chronische stress.

Welke prikkels veroorzaken stress?

Dat zijn niet alleen ingrijpende gebeurtenissen zoals
een ziekte, een sterfgeval in de familie of een scheiding.  Vooral ook omgevingsfactoren spelen een rol. Denk bijvoorbeeld aan opgroeien in (relatieve) armoede; kinderen die zich verwaarloosd voelen. Het leven in de grote stad, met herrie en vervuiling. Wat te denken van constante prikkels van Social Media of jongeren die de halve nacht gamen? Ook werken in een omgeving waar je niet gewaardeerd wordt, slecht slapen en eenzaamheid spelen een rol.
Last but not least: te veel of ongezond eten en/of drinken, en te weinig bewegen.

Stress de baas

Er is heel eenvoudige manier om te ontstressen. De beste sleutel is: bewegen! Er is onderzoek gedaan waaruit blijkt dat mensen die 3 x per week zo’n 45 minuten flink doorwandelen na 3 maanden veel minder stresshormonen in hun lijf hebben. Daarnaast verbetert bewegen het geheugen en worden door lichaamsbeweging allerlei groeistoffen aangemaakt. Ook de gezondheid van hart en bloedvaten verbetert.

Wat kun je zelf doen?

We kunnen meer bewegen, gezonder eten en voldoende slapen.
Bouw bewegen in je leven in. Ga eens lopen in plaats van met de auto, of ga met de fiets. Maak na het eten een ommetje, of ga voor het ontbijt het huis eens stofzuigen. Neem de trap in plaats van de lift, al is het maar één verdieping. Eet je lunch niet achter je pc of met de smartphone onder handbereik, maar ga even naar buiten.
Beperk het aantal keren dat je een gemaksmaaltijd gebruikt.
De meeste mensen slapen te kort: 7 á 8 uur is eigenlijk nodig om echt te herstellen.
Ook mindfulness kan helpen om het brein te helpen ontstressen.

Neem de tijd om met kleine stappen verandering in je leven aan te brengen. Het kost tijd, maar je zult je er beter bij voelen. En: voorkomen is beter dan genezen! Mensen die ooit een burn out hebben gehad weten dat het maanden en zelfs jaren kan duren voor je je weer helemaal fit voelt en geen last meer hebt van bijvoorbeeld vergeetachtigheid.

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Neem gerust contact met me op.

Gezond ontbijt

Ontbijten met een groen sapje?

Een aantal mensen attendeerde me op dit bericht:  Een groen sapje

Is zo’n groen sapje nou een goed ontbijt? Allereerst is dit bericht natuurlijk puur reclame voor een product van Jesse van der Velde. Dus als je die wilt sponsoren, ga je gang. Ben benieuwd of jij je ook “direct gezonder” voelt.

Ten tweede kun je groene sapjes net zo goed(koop) zelf maken, als je daar tenminste zin in hebt. Het kán een makkelijke manier zijn om wat meer groente en fruit en daarmee vitamines en mineralen binnen te krijgen. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een smoothie uit de blender.  Met een sapje uit de sapcentrifuge gooi je de meeste vezels die goed zijn voor de stofwisseling weg … Dan kun je er ook eiwitten in de vorm van (soja, kokos, amandel, haver) melk, yoghurt of kwark bij doen. Keuze te over tegenwoordig! En wat vet zodat je die vitamines beter opneemt, bijvoorbeeld een handje noten, zaden of een scheutje walnootolie. Vergeet vooral niet om op je smoothie te kauwen! In je mond worden er enzymen aan toegevoegd die voor een betere vertering zorgen. 

Of een boterham met kaas?

Ten derde vraag ik me af of zo’n groen sapje voor iedereen het beste ontbijt is. Wat is er mis met een lekkere boterham met echte boter en goede kaas, als je daarvan houdt? Eventueel met een tomaatje of wat komkommer, als je dat smaakt. Of een bakje havermout met fruit? Of yoghurt met fruit en muesli? 

Mijn tip: Kijk vooral wat JIJ lekker vindt en wat jou genoeg energie geeft om de ochtend te starten.

Ontspannen vakantiegevoel vasthouden?

De zomervakantie is voorbij; scholen zijn weer begonnen, je bent alweer een paar weken aan het werk. Misschien lagen er meteen al weer allerlei taken op je te wachten. Binnen een paar dagen voel je: WEG is dat ontspannen vakantiegevoel. Je rent van huis naar werk, naar kinderopvang. Tussendoor boodschappen, huishouden, relaties, familie die je aandacht vraagt, vrienden die je wilt zien. Ik hoor het van veel mensen: “Heerlijk nazomerweer, maar ik zit binnen en kan er niet van genieten.” Hoe kun je dat ontspannen vakantiegevoel terugvinden en vasthouden?

Mindfulness kan je helpen!

Daarvoor hoef je echt geen half uur op een kussen te zitten in lotushouding (AU!). Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Begin bijvoorbeeld met bewust je kopje thee drinken, genieten van een lekker appeltje. Je kunt met aandacht je lunch opeten – en niet achter de pc merken: “Verhip, heb ik die boterham al op?!” Ga eens lekker wandelen in de middagpauze, voel de wind in je haar, zon op je gezicht, desnoods regen!

Wanneer je dit wat vaker doet zul je merken dat het steeds makkelijker is om het op meer momenten toe te passen. Bewust bezig zijn met eten koken en niet in je hoofd allerlei to-do lijsten maken voor morgen. Even voelen hoe je op je stoel zit, een paar keer ademhalen en bewust spanning loslaten. Je telefoon op stil zetten zodat niet iedere PING of BLIEB je uit je concentratie haalt.

Johan Cruijff zou zeggen: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt.”

Er zijn allerlei app’s die je hierbij kunt gebruiken. Een goede app vind ik zelf de gratis app Insight Timer (er is ook een betaalde versie).  Headspace biedt 10 dagen gratis uitproberen. Ook VGZ heeft een (gratis) Mindfulness coach. Kwestie van uitproberen en kijken wat bij je past.

Wil je weten wat ik in de praktijk voor jou kan betekenen om minder stress te ervaren? Dat kan variëren van een ontspannende massage, energetische behandeling of ondersteuning met Bach bloesemremedies, tot leefstijl- of voedingstips aan de hand van een Neurotransmitterprofiel.
Neem gerust contact met me op!

Voeding als medicijn

Slik minder pillen!

Vorige week in het nieuws: Dick Bijl, oud-hoofdredacteur van het Geneesmiddelenbulletin heeft 25 duizend wetenschappelijke onderzoeken naar medicijnen opnieuw bestudeerd. De uitkomst is schokkend: slechts 5% van de medicatie die in de 21e eeuw op de markt is gebracht is nuttig. Het nut van de rest is twijfelachtig of voegt niets toe (aan al bestaande medicatie). Wel is deze medicatie vaak duurder dan de al bekende middelen. Hij onderzocht o.a. trombosemiddelen, diabetes medicatie, slaapmiddelen en antidepressiva maar ook hoestdranken. Zijn advies: slik minder pillen … en word kritischer. Bron: VK, zaterdag 1 september.

Alternatieve informatie

Maar waar haal je als gewone patiënt je informatie als artsen het vaak al niet meer weten? Hoe kun je dan kritisch zijn?
Zelf vind ik de site “What doctors don’t tell you” een goede en toegankelijke bron van wetenschappelijk onderbouwde informatie: www.wddty.com. Hier kun je je ook abonneren op een nieuwsbrief en er is een Facebook pagina.

Gezond zonder medicijnen

De Belgische arts Rudy Proesmans heeft een zeer leesbaar en interessant boek geschreven: Optimaal gezond zonder medicijnen.
Hierin zet hij bestaande, reguliere therapieën voor bijvoorbeeld reuma, cardiovasculaire problemen en kanker op een rijtje.  Daarbij stelt hij tegelijkertijd een alternatieve benadering voor die gebaseerd is op orthomoleculaire principes; gezonde voeding die aansluit bij de behoeftes en een gezonde leefstijl.

Voeding als medicijn

Voeding als medicijn – Hippocrates zei het al – dat is niet nieuw.
Wel nieuw is de mogelijkheid om energetisch te onderzoeken of er tekorten zijn aan mineralen of vitamines met behulp van een simpel elektro-acupunctuur apparaatje en een app.

gebruik van een vitastiq
vitastiq

Als orthomoleculair voedings- en suppletie adviseur kan ik je daarbij adviseren om je voeding aan te passen om van klachten af te komen.  Gecombineerd met allergie-eliminatie merk je al snel verbetering. Eventueel kunnen we tijdelijk supplementen inzetten om bepaalde tekorten aan te vullen.
Wil je hier meer over weten? Neem gerust contact op!