Groene thee, goed voor je hersenen!

Elke dag twee of meer kopjes groene thee drinken vermindert het risico van cognitieve achteruitgang en dementie.

Onderzoekers van de Universiteit van Tianjin in China besloten om 17 studies opnieuw te bekijken die de cognitieve capaciteiten van 48.435 mensen onderzochten. Er was een “significante vermindering” in het risico van cognitieve problemen, met inbegrip van dementie, onder de groene thee-drinkers.

Regelmatige theedrinkers die tenminste twee koppen groene thee per dag drinken verminderen het risico op het ontwikkelen van dementie met ongeveer 30 procent.

Wanneer je één kop groene thee drinkt daalt dat risico nog steeds, maar met slechts 6 procent.  Soortgelijke beschermende effecten werden niet gezien met zwarte thee.

Het is niet bekend precies bekend waarom groene thee deze beschermende werking heeft.  Wel was al bekend dat groene thee flavonoïden bevat.  Flavonoïden zijn krachtige anti-oxydanten die de gezondheid van de bloedvaten die de hersenen “voeden” ondersteunen.  Het bevat ook L-theanine, waarvan wordt gedacht dat kalmerend kan werken, en cafeïne, dat de mentale alertheid kan verhogen.

In een andere studie hebben de onderzoekers de ideale “trek”tijd onderzocht.  Twee minuten is genoeg tijd om de flavonoïden vrij te maken.  Langer laten trekken maakt niet veel meer verschil.

Referenties

(bronnen: groene thee studie: Oncotarget, 2017; 8:43306-43321; Trektijd: J AOAC int., 2017: DOI: 10.5740/jaoacint. 17-0235)