Een winterdipje

Blue Monday

In deze periode van het jaar hebben veel mensen last van een winterdip. Afgelopen maandag was daar veel aandacht voor in de media met “Blue Monday”.

Wat kun je zelf doen? Tijdens een behandeling zijn we veel bezig met ademhalen. Heel bewust van voeten naar kruin inademen, uitblazen naar je handen en de snelle ademhaling “hijgen als een hondje”. Dat doet iets met ons lijf; er komt meer zuurstof in je bloed. Ook onze hersenen profiteren hiervan: er ontstaat er namelijk endorfine.

Wat is endorfine?

Endorfine is een zogenaamde neurotransmitter: een boodschapper die informatie overbrengt tussen onze hersencellen. Dit “feel good” stofje is niet alleen een antistresshormoon en natuurlijk antidepressivum. Het gaat veroudering tegen en is bij psychische klachten van belang. Je hebt het bij wijze van spreke altijd bij de hand want ons lichaam maakt het zelf aan!

Wanneer maakt ons lichaam endorfine aan?

Endorfine wordt aangemaakt bij inspanning, bijvoorbeeld tijdens het sporten. Dat is de reden dat je je na het sporten zo lekker voelt. Hardlopers kennen de zogenaamde “runners high”. Het begin is stroef, je voelt overal pijntjes, maar dan: het kost je totaal geen moeite meer, je kunt er echt van genieten. Een heerlijk gevoel! Ook naar prettige muziek luisteren, verliefdheid, mediteren, rode pepers (!) of chocolade eten kan ervoor zorgen dat er endorfines worden aangemaakt.

Pas geleden volgde ik een lezing van Henk Fransen die duidelijk maakte dat iedere gedachte of emotie een lichamelijke reactie oplevert en andersom. Door simpelweg te glimlachen, ook al voelt het geforceerd, gebeurt er iets in je lichaam. Dat is wat ik nu tegen mezelf zeg tijdens de yoga: Met een glimlach gaat het beter!

Wat kun je zelf doen?

Je kunt natuurlijk een flink stuk chocolade wegwerken of op rode pepers kauwen, maar er zijn ook andere manieren om endorfines op te wekken.

  • Ga rustig ergens zitten of liggen en leg je handen op je buik. Adem in naar je handen en maak je buik bol. Adem uit en laat je buik los. Blijf met je aandacht bij je ademhaling door bijvoorbeeld te tellen: 4 tellen in en 4 tellen uit. 5 á 10 minuten zijn voldoende om endorfines in je lichaam aan te maken.
  • Voel je ergens spanning of stress, adem daar naartoe en laat het los, met een glimlach. Makkelijker gezegd dan gedaan? Klopt, maar de moeite waard om te doen!
  • Kom in beweging. Juist als je je niet lekker voelt is de neiging eerder om op de bank te gaan hangen met een zak chips dan om in beweging te komen. Zet een leuk muziekje op en dans! Rol je yoga matje uit en zoek een YouTube kanaal met yoga oefeningen. Ga lekker naar buiten, fietsen, joggen, wandelen (en dan niet om snel nog even een boodschap te doen). Voel de wind in je haar, de zon op je gezicht, je voeten, je hartslag. Andere endorfine opwekkers zijn fitness, skiën, zumba of salsa en zwemmen.
  • Laat je masseren of masseer zelf je hoofd, armen, handen, voeten. Op YouTube kun je talloze voorbeelden vinden van doe-het-zelf massages.